onsdag den 11. november 2009

Max Richter

Ari Folmans animationsfilm Waltz With Bashir var sidste år nomineret i flere kategorier ved European Film Awards, der blev afholdt i København med Mikael Bertelsen som vært (Danmarks vigtigste tv-skikkelse). Dette tænkte jeg ikke over, da jeg flere måneder senere så filmen i Øst for Paradis i Århus på en kold og grå dag.

Pengene viste sig at være givet godt ud, da jeg fik en af årets største filmoplevelser med fra en biograf, der på dagen havde store problemer med radiatorerne og var kraftigt nedkølet (dog alligevel Danmarks mest charmerende biograf). Men pakket ind i min vinterjakke og et halstørklæde sad jeg i mørket og nød de dystre animationer, og ikke mindst et fantastisk soundtrack, som jeg tog med mig ud i vintermørket. Musikken viste sig at være komponeret af tyske Max Richter, en kunstner jeg aldrig havde været opmærksom på før, men som måneder forinden mit besøg i Øst for Paradis, havde vundet prisen for årets bedste soundtrack ved European Film Awards. Dette overhørte jeg, da jeg i glimt så udsendelsen, eller også var jeg bare ligeglad.

Max Richter fik dog heldigvis sin hævn, som hans toner arbejdede sig ind i min sjæl måneder senere. Musikken i Waltz With Bashir er perfekt. Der er ikke én tone, der er placeret forkert. Sammen med animationen skaber musikken blandt andet en af de mest rørende filmscener jeg endnu har set, da en soldat flygter ud i det mørke hav fra bomber og skud. Der skal ikke fortælles meget mere om den scene - den skal opleves.

Max Richter har en fortid som klassisk og elektronisk musiker, og musikken bærer ofte præg af dette mix. Selv kalder Max Richter genren for neo-klassisk, hvilket blandt andet skulle dække over hans eget bagkatalog på fire albums. Allerbedst kan musikken beskrives som filmisk, og alle fire albums lyder, som film man gerne vil se. Senest er pladen Memoryhouse (2002) blevet genudgivet, og den er et fint sted at starte. Memoryhouse er en rejse gennem Europas erindring og historie, i dis, tåge, mørke og stjerneklare nætter.

For prøver på denne mands fantastiske musik: http://www.myspace.com/maxrichtermusic

/Abdujaparov

Ingen kommentarer: