onsdag den 13. maj 2009

Spiritualized

Den seneste tid har for mig rent musikalsk været præget af en tendens til at skamlytte enkelte numre - simpelthen sætte dem på repeat. I hjemmet og på farten. I næsten skræmmende grad. Dette kan min Last.fm også tydeligt berette. Det har været så forskellige sange som Passion Pits Moth's Wings, Sin Fang Bous' Fa Fa Fa og nu også den tolv år gamle titelsang af Spiritualized, Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space.

Søndag nat på en yderst charmerende, skrabet bar i Kreuzberg læste jeg disse ord på væggen over en håndvask:

I will love you 'till I die
And I will love you all the time
So please put your sweet hand in mine
And float in space and drift in time

Der var noget mærkeligt bekendt ved det, og jeg må formentlig have ytret et lille jubelbrøl, da jeg kom i tanke om, at det var fra en sang, jeg ikke havde hørt i flere år: Den førnævnte Ladies and Gentlemen We Are Floating in Space. En sang, der lader til at sprænge rammerne for, hvad man egentlig må og kan tillade sig uden på nogen måde at forekomme for meget eller cheesy. Der bygges op, lag på lag, og det storladne holdes på sirlig vis nede - eller måske snarere omvendt: Det banale, jordnære ophæves og sendes ud for blot at svæve naturligt rundt i stratosfæren. Uanset hvad er der tale om en balancegang, der ikke søges opretholdt. Den er i sig selv.

Mastermind Jason Pierce er i sig selv en utrolig interessant person, der både har været med i Spacemen 3 og altså nu stadig klør på med Spiritualized. Han har tidligere været kendt for at være pressesky, har lidt af diverse sygdomme, lidt af ekstrem undervægt, har været døden nær.

Men lyt selv til sangen på MySpace-siden eller find den i utallige live-versioner på YouTube. Og køb så albummet - en moderne klassiker.

/Martin

1 kommentar:

kamilla sagde ...

Jeg elsker dette album. Helt vanvittig meget. Mit yndlingsnummer er Broken heart. Åh.
Går en lille smule i opløsning hver gang jeg hører den sang.
Det er smerte og hjerte der vil noget.