torsdag den 3. april 2008

First Floor Power

Svenske First Floor Power er et band, jeg ubevidst og fejlagtigt har undgået. Flere gange har jeg læst navnet, men hjernen har advaret mig, selvom hjertet (og måske også milten mm.) vidste bedre. Således gav navnet grimme associationer til to af Danmarks værste bands: Rock Hard Power Spray og The Floor Is Made of Lava. En næsten utænkeligt grim kombination, der ikke levnede megen lyst til at lære svenskerne at kende. Men hov, jeg vidste jo ikke engang, at de var svenskere, før jeg for få dage siden fik et tip + en mp3 smidt i hovedet af et selskab. Dumme mig.

Dum, fordi man alt for ofte har lavet den fejl med at læse et bandnavn uden at få det checket ud - og dum, fordi den medsendte mp3 faktisk er ganske lovende.

Trioen blev dannet tilbage i 1997 af Karl-Jonas Winqvist (keyboard, vokal), Sara Wilson (bas, vokal), Per Lager (trommer, vokal) og... Jenny Wilson. Sidstnævnte er officielt ude af bandet, men gæstesynger på deres album nr. 3, Don't Back Down!, der udkommer på Crunchy Frog d. 5. maj.


The Jacket er en dansabel sag med skarpe guitarer og fin vokal af Sara Wilson. Hvis vi skal blive i det svenske, kan der findes sammenligninger via Peter Bjorn & John-trommer, Sally Shapiro-keys og Love Is All-guitar. Sangen er måske ikke perfekt, men den er bestemt et lyt værd - og trods sin umiddelbare charme evner den også at vokse på lytteren.
Jeg har i hvert fald fået lyst til at se de svenske naboer på pAKHUSET d. 21. maj.

MP3: First Floor Power - The Jacket (jeg var lidt en idiot til at uploade, så nu må den hentes på denne måde)

/Martin

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

rigtig lækkert track! Men du må lære at lægge mp3-filer ud ;)

Anonym sagde ...

He he, jeg har også bevidst undgået dem, men det var fordi, at jeg altid kom til at tænke på Tower of Power, som vel egentlig er noget værre end Rock Hard Power Spray og The Floor Is Made Of Lava.

Börneblogger sagde ...

Jeg er glad for at høre, jeg ikke er den eneste, der har haft det sådan!

/M